Współpraca z Biurem Rachunkowym

Jestem Biurem Rachunkowym - jak uruchomić wymianę dokumentów z Klientem Comarch Betterfly moduł eFaktury?

Aplikacja Comarch Betterfly moduł eFaktury umożliwia dwukierunkową wymianę danych z Biurem Rachunkowym.

Użytkownik aplikacji wysyła do Biura faktury sprzedaży oraz dokumenty kosztowe, Biuro natomiast może przesyłać informacje o płatnościach podatkowych oraz o wystawionej fakturze za usługi księgowe.

Biuro Rachunkowe, które chce oferować tę usługę nowym Klientom, musi być zarejestrowane w Społeczności Biur Rachunkowych iKsięgowość24.

Szczegółowa instrukcja jak uruchomić Internetową Wymianę Dokumentów znajduje się tutaj.

Szczegółowe informacje na temat wysyłki płatności znajdują się tutaj.

Gdzie znaleźć wydruki udostępnione przez Biuro Rachunkowe?

Biuro Rachunkowe, z którym została nawiązana współpraca ma możliwość udostępnienia Klientom Comarch Betterfly moduł eFaktury informacji o podatkach i opłatach oraz wydruków, na podstawie których zostały wyliczone zobowiązania.

Na liście Wydruki od księgowego, po odebraniu danych od Księgowego, będą dostępne wydruki dotyczące zaliczek i deklaracji, zapisów księgowych oraz rejestrów VAT.

Kliknięcie w wydruk otworzy podgląd wydruku. Z tego poziomu będzie możliwe pobranie lub wydrukowanie dokumentu.

Po zaznaczeniu na liście jednego, bądź kilku wydruków jest dostępna opcja Pobierz. Po jej kliknięciu zostanie pobrany plik .pdf zawierający wydruk (jeśli zaznaczony był jeden wydruk) lub plik w formacie .zip zawierający kilka wydruków (jeśli na liście zostało zaznaczonych kilka wydruków).

Biura Rachunkowe będą mogły wysyłać wydruki w programie Comarch ERP Optima od wersji 2025.5. Udostępnienie Comarch ERP Optima 2025.5 jest planowane na 20.06.2025 (wersja w Chmurze Standard) / 30.06.2025 (wersja stacjonarna).

Zobacz także: Jakie informacje o podatkach i opłatach można odbierać z Biura Rachunkowego?

Gdzie znaleźć dane kontaktowe do Biura Rachunkowego?

Dane kontaktowe do Biura Rachunkowego są widoczne:
  • w aplikacji przeglądarkowej - w menu głównym Moje Biuro Rachunkowe
 
  • w aplikacjach mobilnych w menu Więcej - Moje Biuro Rachunkowe.

Zakres informacji obejmuje adres strony internetowej, adres e-mail oraz telefon kontaktowy. W przypadku aplikacji mobilnej z tego poziomu można od razu zadzwonić do Biura Rachunkowego lub wysłać wiadomość e-mail poprzez własną aplikację pocztową zainstalowaną na urządzeniu.

W tej sekcji można także odnaleźć adresy biura oraz opcję dodatkowej wymiany danych.   Zobacz także: Gdzie można wysłać wiadomość do Biura Rachunkowego?

Jak zaimportować dokumenty sprzedaży z Krajowego Systemu e-Faktur?

W programie Comarch Betterfly moduł eFaktury istnieje możliwość importu faktur sprzedaży z KSeF. Funkcja ręcznego importu dokumentów z KSeF będzie dostępna, jeśli Biuro Rachunkowe w systemie Comarch ERP Optima (wersja 2025.0 lub nowsza) oddznaczy  parametr „Fakturowanie w programie Comarch”. Po udostępnieniu tej funkcjonalności przez biuro rachunkowe za pomocą Internetowej Wymiany Dokumentów (IWD), w menu Dokumenty pojawi się lista Sprzedaż, natomiast lista Fakturowanie zostanie ukryta. Import z KSeF będzie możliwy bezpośrednio z poziomu listy „Sprzedaż” po wybraniu opcji „Dodaj z KSeF” dostępnej w  menu rozwijalnym. Aktywacja importu faktur sprzedaży z KSeF Aby rozpocząć wymianę danych z KSeF, należy zintegrować Comarch Betterfly moduł eFaktury z Krajowym Systemem e-Faktur, wprowadzając token autoryzacyjny. Szczegółowe informacje na ten temat znajdują się w artykule: Jak skonfigurować integrację z Krajowym Systemem e-Faktur (KSef)
Uwaga
Współpraca z platformą KSeF dotyczy zawsze środowiska produkcyjnego.
Po skonfigurowaniu wymiany danych z KSeF pojawi się okno, na którym należy wskazać zakres dat:
  • Jeśli jest to pierwszy import z KSeF: domyślnie ustawiony zostanie zakres od pierwszego dnia bieżącego miesiąca do daty bieżącej
  • Jeśli jest to kolejny import: zakres dat zostanie automatycznie ustawiony od daty ostatnio zaimportowanego dokumentu do daty bieżącej
  Po zakończeniu importu
  • W przypadku zaimportowania kilku dokumentów będą one widoczne na liście Sprzedaż.
  • Jeśli zaimportowany zostanie jeden dokument, kliknięcie przycisku Dalej otworzy formularz pojedynczej faktury.
Podgląd faktury zaimportowanej z KSeF Na zaimportowanej fakturze Użytkownik może dokonać następujących zmian:
  • Forma i termin płatności: możliwość dostosowania
  • Kategoria: przypisanie odpowiedniej kategorii sprzedaży
  • Informacje dodatkowe: uzupełnienie informacji dla Biura Rachunkowego
Sekcja dane Nabywcy Dane nabywcy są zablokowane do edycji. W przypadku, gdy kontrahent nie znajduje się w bazie, istnieje możliwość zapisania jego karty podczas zatwierdzania dokumentu. W sekcji Informacje dla Biura Rachunkowego użytkownik może:
  • Wybrać odpowiednią kategorię sprzedaży.
  • Uzupełnić dodatkowe informacje dla księgowego.
 Wysyłka do Biura Rachunkowego Po kliknięciu przycisku Wyślij do Biura Rachunkowego faktura zostanie zatwierdzona i przesłana do biura rachunkowego. Na zatwierdzonym dokumencie możliwy jest podgląd załącznika z wizualizacją faktury zaimportowanej z KSeF.  Operacje seryjne na liście Sprzedaż Na liście Sprzedaż są dostępne następujące operacje seryjne:
  • Usuwanie
  • Wysyłka do Biura Rachunkowego
  • Zmiana kategorii sprzedaży
  • Zmiana opisu
Warunki dostępności opcji seryjnych Opcje Wyślij do Biura Rachunkowego, Zmień kategorię sprzedaży oraz Zmień opis są aktywne w następujących przypadkach:
  • Zaznaczono jedną fakturę, która nie została wysłana do Biura Rachunkowego.
  • Zaznaczono kilka faktur, z których przynajmniej jedna ma status „Niewysłana do Biura Rachunkowego”.
Seryjna zmiana kategorii sprzedaży Po zaznaczeniu wybranych dokumentów na liście Sprzedaż w menu kontekstowym pojawi się opcja Zmień kategorię sprzedaży. Po jej wybraniu wyświetli się okno, w którym można wybrać nową kategorię sprzedaży.
  • Jeśli zaznaczone dokumenty mają przypisane różne kategorie, zostaną one zastąpione nowo wybraną kategorią.
Uwaga
Zmiana kategorii sprzedaży nie jest możliwa na dokumentach, które zostały już wysłane do biura rachunkowego.
Seryjna zmiana opisu Na liście Sprzedaż, po zaznaczeniu wybranych dokumentów dostępna jest opcja Zmień opis. Po jej wybraniu wyświetli się okno, w którym można wprowadzić nowy Opis dla Księgowego.  
Uwaga
Zmiana opisu nie jest możliwa na dokumentach, które zostały już wysłane do biura rachunkowego.
Seryjna wysyłka faktur do biura rachunkowego Na liście Sprzedaż, po zaznaczeniu dokumentów sprzedaży zaimportowanych z KSeF, dostępna jest opcja Wyślij do Biura Rachunkowego.
  • Jeśli wśród zaznaczonych faktur znajduje się dokument, który został już wysłany, pojawi się odpowiedni komunikat:
Po wybraniu opcji Tak, wyślij  wyświetlone zostanie okno z potwierdzeniem wysyłki dokumentów. Po zakończeniu przesyłania pojawi się komunikat potwierdzający (toast):

Wskazówka
Aplikacja pozwala na wysłanie do Biura Rachunkowego maksymalnie 20 dokumentów miesięcznie (łącznie sprzedażowych i kosztowych). Limity te są zliczane na podstawie wykorzystanych stron w usłudze Comarch OCR&KSeF. Jedna faktura pobrana z KSeF odpowiada jednej stronie OCR. Jeśli wymagane jest zwiększenie limitu, Użytkownik może rozszerzyć ilość stron lub wykupić abonament w sklepie Comarch.

Uwaga
Jeżeli użytkownik chce wystawiać faktury sprzedaży bezpośrednio w programie Comarch Betterfly moduł eFaktury, powinien skontaktować się z Biurem Rachunkowym.
Więcej informacji na temat wystawiania faktur sprzedaży bezpośrednio w programie Comarch Betterfly moduł eFaktury można znaleźć w artykule: Jak wystawić fakturę sprzedaży? Jak dodać dokument sprzedaży przez OCR: https://pomoc.comarchbetterfly.pl/index.php/dokumentacja/jak-dodac-dokument-sprzedazy-przez-ocr/

Jakie powiadomienia odbierane są w aplikacji?

W aplikacji Comarch Betterfly moduł eFaktury na górnej belce pulpitu startowego wyświetla się ikona Powiadomień. Ikona będzie oznaczona czerwonym alertem jeśli dla Użytkownika będą nowe komunikaty, które jeszcze nie były wyświetlone. Po otwarciu listy powiadomień alert zostanie usunięty. Przyciskiem "Zobacz wszystkie" można przejść do pełnej listy powiadomień, która zawiera trzy sekcje:
  • Wszystkie - wszystkie komunikaty
  • Biuro Rachunkowe - komunikaty o odebranych płatnościach / kontrahentach
  • KSeF - komunikaty związane z komunikacją z Krajowym Systemem e-Faktur - potwierdzenia wysyłki faktur sprzedaży oraz odbioru faktur zakupu
Każdy komunikat ma oznaczenie niebieskiej kropki, jeśli jest nieprzeczytany. Komunikaty można oznaczać zbiorczo poprzez opcję "Oznacz jako przeczytane" lub pojedynczo. Jeśli komunikat dotyczy konkretnego dokumentu, po kliknięciu nastąpi automatyczne przejście np. do płatności z Biura Rachunkowego lub faktury sprzedaży wysłanej do KSeF.   Zobacz także: Jak odbierać powiadomienia PUSH na telefonie? Jakie informacje o podatkach i opłatach można odbierać z Biura Rachunkowego? Jak wysłać fakturę do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF)? Jak pobrać fakturę z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF)?

Gdzie można wysłać wiadomość do Biura Rachunkowego?

W górnej części pulpitu aplikacji znajduje się ikona koperty. Po jej wybraniu następuje przejście do panelu wiadomości, gdzie można komunikować się z Biurem Rachunkowym, z którym jest uruchomiona wymiana danych. Wiadomości można organizować wg poszczególnych tematów. Korespondencję może rozpocząć zarówno Biuro Rachunkowe jak i Użytkownik aplikacji. Rozmowy w aplikacji wyświetlane są w podziale na dwie sekcje:
  • aktywne - od najnowszych wiadomości do najstarszych
  • zamknięte - Biuro Rachunkowe może zamknąć wybrany wątek, jeśli nie będzie on już kontynuowany. Użytkownik aplikacji będzie miał jedynie podgląd takiej rozmowy, bez możliwości dalszych odpowiedzi
Po otrzymaniu nowej wiadomości na pulpicie aplikacji jest wyświetlany odpowiedni alert. Dodatkowe oznaczenie znajduje się także na liście rozmów. Oprócz wymiany wiadomości tekstowych, Użytkownicy mają możliwość dodawania załączników do 5 MB - plików graficznych i dokumentów pdf.
Wskazówka
Edytor wiadomości dla Biura Rachunkowego dostępny jest po zalogowaniu się do panelu iKsięgowość24.
  Zobacz także: Gdzie znaleźć dane kontaktowe do Biura Rachunkowego?

Jak wysłać dokument do Biura Rachunkowego?

Wysyłka dokumentów do Biura Rachunkowego, z którym jest nawiązana współpraca jest możliwa w następujący sposób: 1. Po zatwierdzeniu faktury sprzedaży oraz dokumentu kosztowego, dokument jest automatycznie wysyłany do Biura Rachunkowego

Dla faktur sprzedaży wysyłka następuje w momencie zatwierdzenia dokumentu za pomocą opcji Zatwierdź i wyślij. Dokumenty kosztowe (po zweryfikowaniu dokumentu z plikiem, dostępnym na zakładce "Załączniki") można zatwierdzić za pomocą opcji Wyślij do Biura Rachunkowego. Dokumenty zatwierdzone nie podlegają modyfikacji.

2. Dodatkowa wymiana danych

W menu Moje Biuro RachunkoweDodatkowa wymiana danych, można wysyłać dokumenty z dowolnego okresu. Należy uzupełnić zakres dat i wysłać dokumenty za pomocą opcji Wyślij.

Jeżeli parametr Wyślij wszystkie dokumenty zostanie zaznaczony, dokumenty przekazane wcześniej do Biura Rachunkowego zostaną wysłane ponownie.

Jeżeli w podanym okresie występują dokumenty w buforze, podczas wysyłki pojawi się komunikat "W podanym okresie występują dokumenty w buforze. Czy chcesz zatwierdzić je przed wysłaniem danych?". Po wybraniu opcji Zatwierdź, dokumenty w buforze zostaną zatwierdzone i wysłane do Biura Rachunkowego. Funkcja aktualnie jest dostępna tylko w aplikacjach mobilnych.

Jak rozpocząć współpracę z Biurem Rachunkowym?

Po zainstalowaniu aplikacji i rejestracji konta Użytkownika na głównym pulpicie pojawi się informacja o konieczności połączenia się z Biurem Rachunkowym w celu rozpoczęcia wymiany danych.

Bezpośrednio z aplikacji można wysłać wiadomość do wybranego Biura. Po kliknięciu w opcję Wyślij wiadomość, należy podać adres e-mail Biura, z którym będzie realizowana współpraca. Treść wiadomości jest wypełniania automatycznie - aplikacja podpowiada, jakie dane będą potrzebne w Biurze Rachunkowym aby rozpocząć wymianę danych.

Widok z aplikacji przeglądarkowej: Widok z aplikacji mobilnej:  
Wskazówka
Aplikacja pozwala na współpracę z Biurami Rachunkowymi zarejestrowanymi na portalu iKsięgowość24
  Kolejne kroki konfiguracyjne są wykonywane przez Biuro Rachunkowe. Po ich zakończeniu w aplikacji pojawi się komunikat z nazwą Biura i przyciskiem Potwierdź współpracę. Po potwierdzeniu współpracy aplikacja będzie działać w trybie pełnej funkcjonalności:
  • dostępna będzie wizytówka Biura Rachunkowego
  • aktywny będzie przycisk Zatwierdź i wyślij na fakturze sprzedaży
  • aktywny będzie przycisk Wyślij do Biura Rachunkowego na dokumencie kosztowym
  • na pulpicie aplikacji będzie można odczytać informacje o podatkach i opłatach przesłanych przez Biuro Rachunkowe
  Zobacz także: Jestem Biurem Rachunkowym - jak uruchomić wymianę dokumentów z Klientem Comarch Betterfly moduł eFaktury? Gdzie znaleźć dane kontaktowe do Biura Rachunkowego? Jak wysłać dokument do Biura Rachunkowego?  

Jak odbierać powiadomienia PUSH na telefonie?

W aplikacji Comarch Betterfly moduł eFaktury na system Android jest możliwe odbieranie powiadomień PUSH. Po zainstalowaniu aplikacji w wersji 2.6 lub wyższej i po zalogowaniu się do niej:
  • na pulpicie aplikacji obok ikony komunikatora widoczna jest ikona powiadomień,
  • w sekcji Ustawienia dostępna jest opcja Powiadomienia, gdzie można tę funkcję włączyć lub wyłączyć. W zależności od modelu telefonu mogą być dostępne także inne dodatkowe opcje dotyczące powiadomień w systemie.
  Powiadomienia PUSH mogą być odbierane na telefonie w momencie gdy:
  • nastąpi automatyczne odebranie informacji od Biura Rachunkowego
  • Użytkownik skorzysta z pobrania danych od Biura Rachunkowego na żądanie, poza automatycznym harmonogramem
Więcej informacji o wymianie danych znajduje się w artykule Jakie informacje o podatkach i opłatach można odbierać z Biura Rachunkowego?
Wskazówka
Powiadomienia PUSH nie będą odbierane po wylogowaniu z aplikacji.
  Powiadomienia PUSH będą wyświetlane na ekranie, kiedy pojawią się nowe dane w sekcji "Podatki i opłaty" lub nowe dane dot. kart kontrahentów. Przykładowy wygląd powiadomień na telefonie: Po kliknięciu w powiadomienie PUSH nastąpi przekierowanie do listy powiadomień w aplikacji. Z tego poziomu można przejść do szczegółowych informacji na temat wybranej płatności, przejść do listy kontrahentów lub oznaczyć wszystkie powiadomienia jako przeczytane.

Jak zamknąć miesiąc przy współpracy z Biurem Rachunkowym?

Proces zamykania miesiąca pozwala Klientowi Biura Rachunkowego potwierdzić, że wprowadził i przekazał wszystkie wymagane dokumenty za dany miesiąc. Umożliwia to Księgowemu rozpoczęcie prac związanych z zamknięciem księgowym miesiąca i przygotowaniem deklaracji podatkowych.

Zamknięcie miesiąca jest możliwe, gdy Użytkownik korzysta z Internetowej Wymiany Dokumentów.

Miesiąc może być zamknięty:

  • z poziomu programu Comarch Betterfly moduł eFaktury przez Użytkownika,
  • z poziomu programu Comarch ERP Optima przez Biuro Rachunkowe,
  • automatycznie po upływie terminu na zamknięcie miesiąca – w przypadku gdy  Biuro Rachunkowe przesłało termin i miesiąc nie został wcześniej zamknięty przez Użytkownika lub Księgowego.

Funkcja Zamknięcie miesiąca może być stosowana przez Biuro Rachunkowe w dwóch trybach:

  • fakultatywnym – Klient Biura Rachunkowego sam wybiera moment w którym zamyka miesiąc lub miesiąc zamyka Księgowy gdy w inny sposób otrzyma potwierdzenie od Klienta o dostarczeniu wszystkich dokumentów - jest to domyślny tryb działania funkcji,
  • obligatoryjnym – Księgowy ustala termin na zamykanie miesięcy - Klient Biura Rachunkowego może zamknąć miesiąc przed upływem terminu, ale jeżeli tego nie zrobi – miesiąc zostanie zamknięty automatycznie po upływie terminu. Wprowadzanie kolejnych dokumentów do zamkniętego miesiąca będzie zablokowane i Klient Biura Rachunkowego będzie mógł wprowadzić dokumenty albo do bieżącego miesiąca albo będzie mógł poprosić Księgowego o otwarcie miesiąca.

Obsługa zamknięcia miesiąca

Zamknięcie miesiąca przez Użytkownika jest możliwe za pomocą przycisku Zamknij miesiąc, który znajduje się na Pulpicie w sekcji z wizytówką Biura Rachunkowego.

Widok sekcji Zamknięcie miesiąca gdy Biuro Rachunkowe nie przesłało terminu na zamykanie miesięcy.

Widok sekcji Zamknięcie miesiąca gdy Biuro Rachunkowe przesłało termin na zamykanie miesięcy.

Po kliknięciu przycisku Zamknij miesiąc pojawi się okno z komunikatem potwierdzającym chęć zamknięcia miesiąca.

Weryfikacja dokumentów przed zamknięciem miesiąca

Gdy Użytkownik zdecyduje się zamknąć dany miesiąc program Comarch Betterfly moduł eFaktury dokona weryfikacji dokumentów. Sposób weryfikacji dokumentów będzie zależał to tego czy jest skonfigurowana integracja z Krajowym Systemem e-Faktur (KSeF).

Gdy KSeF nie jest skonfigurowany program Comarch Betterfly moduł eFaktury dokona sprawdzenia czy w module Faktury znajdują się niezatwierdzone dokumenty jak poniżej:

  • Faktura sprzedaży
  • Korekta faktury sprzedaży
  • Faktura zakupu
  • Inne wydatki

W sytuacji gdy występują dokumenty w buforze pojawi się okno z komunikatem:

Po naciśnięciu przycisku Tak dokumenty zostaną automatycznie zatwierdzone.

Po zatwierdzeniu dokumentów w buforze nastąpi automatyczne wysłanie dokumentów do Biura Rachunkowego przez IWD a miesiąc zostanie zamknięty.

W sytuacji gdy KSeF jest skonfigurowany program Comarch Betterfly moduł eFaktury dokona dodatkowo sprawdzenia czy na liście Faktur sprzedaży znajdują się faktury, które nie zostały wysłane do KSeF.

Wysłanie zaległych faktur do KSeF Użytkownik musi wykonać ręcznie. Zatwierdzenie pozostałych dokumentów, jeżeli są w buforze, może być wykonane automatycznie.

Uwaga
Zamknięcie miesiąca jest możliwe tylko dla miesiąca poprzedniego i wcześniejszych. Nie można zamknąć miesiąca, który jeszcze się nie skończył.

Automatyczne zamknięcie miesiąca

Jeżeli Księgowy przesłał termin na zamykanie miesięcy i upłynie termin na zamknięcie konkretnego miesiąca:

  • system automatycznie sprawdzi czy w zamykanym miesiącu są dokumenty zatwierdzone ale nie wysłane do Księgowego – jeżeli są – zostaną wysłane,
  • system automatycznie zamknie miesiąc.
Użytkownik otrzyma powiadomienie o automatycznym zamknięciu miesiąca do Centrum powiadomień:

Użytkownik będzie mógł usunąć dokumenty w buforze bez potrzeby otwierania miesiąca przez Księgowego.

Blokada na wprowadzanie dokumentów

W zamkniętym miesiącu Użytkownik nie ma możliwości dodawania nowych dokumentów ani modyfikowania niezatwierdzonych jeżeli zapis spowodowałby dodanie dokumentu do zamkniętego miesiąca.

Blokada dotyczy dokumentów i wybranych na nich dat jak poniżej:

  • Faktura sprzedaży – data wystawienia
  • Korekta faktury sprzedaży - data wystawienia
  • Faktura zakupu - data wpływu
  • Inne wydatki - data wpływu

Gdy na dokumencie Użytkownik wskaże datę wystawienia (dla dokumentów sprzedażowych) lub datę wpływu (dla dokumentów kosztowych), która zawiera się w zamkniętym okresie pojawi się komunikat informujący o zamknięciu miesiąca.

Uwaga
Użytkownik nie ma możliwości wysłania do Biura Rachunkowego faktury zaimportowanej z KSeF, której data wpływu zawiera się w zamkniętym okresie. Aby wysłać taką fakturę do Księgowego należy albo wprowadzić datę wpływu z bieżącego miesiąca albo poprosić Księgowego o otwarcie miesiąca.

Wskazówka
Użytkownik ma możliwość rozliczania dokumentów w zamkniętym miesiącu.

Blokada wysyłki po zamknięciu miesiąca

Gdy dany miesiąc został zamknięty wysyłka dokumentów za dany okres do Biura Rachunkowego przez IWD nie jest możliwa.

Jeżeli zakres dat, wybrany na oknie Dodatkowa wymiana danych, obejmuje, nawet częściowo, przynajmniej jeden zamknięty miesiąc zostanie wyświetlona informacja jak poniżej:

W przypadku gdy jest potrzeba aby ponownie wysłać dokumenty należy skontaktować się z Księgowym, który musi w takiej sytuacji otworzyć miesiąc. W przypadku gdy Użytkownik otrzymał fakturę kosztową dotyczącą miesiąca, który został już zamknięty należy:
  1. wprowadzić fakturę z datą wpływu obejmującą bieżący miesiąc i wysłać dane do Księgowego lub
  2. poprosić Księgowego o otwarcie miesiąca.
Jeżeli Użytkownik potrzebuje przekazać Księgowemu inny dokument – należy skontaktować się z Księgowym w celu otwarcia miesiąca. Otwarcie zamkniętego miesiąca

Zamknięty miesiąc może otworzyć tylko Księgowy. W związku z tym aby otworzyć zamknięty miesiąc należy skontaktować się z Księgowym. Można wykorzystać w tym celu panel wiadomości. Więcej informacji na ten temat znajduje się w artykule: Gdzie można wysłać wiadomość do Biura Rachunkowego?

Po przesłaniu przez Biuro Rachunkowe przez IWD informacji o otwarciu miesiąca dany miesiąc zostanie otwarty, w Centrum powiadomień pojawi się informacja o tym fakcie, a na Pulpicie w sekcji „Zamknięcie miesiąca” będzie aktywny przycisk Zamknij miesiąc.

Powiadomienia o zamknięciu miesiąca

W Centrum powiadomień Użytkownik może znaleźć poniższe informacje o zamknięciu miesiąca.

  • gdy miesiąc zostanie zamknięty przez Księgowego:
  • gdy miesiąc zostanie zamknięty automatycznie:
  • gdy miesiąc zostanie otwarty przez Księgowego i Księgowy przesłał nowy termin na zamknięcie miesiąca:
 

Jak seryjnie przypisać kategorię na liście Kontrahenci?

Przypisanie kategorii sprzedaży/zakupu do kontrahenta przyspiesza opisywanie dokumentów dla biura rachunkowego ponieważ jest ona automatycznie przenoszona na wprowadzane dokumenty.

Użytkownik ma możliwość seryjnego przypisywania kategorii sprzedaży oraz zakupu dla wielu kontrahentów jednocześnie.

Na liście Kontrahenci, po zaznaczeniu jednego lub więcej kontrahentów, w menu kontekstowym dostępne są opcje Zmień kategorię sprzedaży oraz Zmień kategorię zakupu.

Wybierając opcję Zmień kategorię sprzedaży, Użytkownik może przypisać nową kategorię sprzedaży dla wybranych kontrahentów.

Analogicznie, opcja Zmień kategorię zakupu umożliwia przypisanie nowej kategorii zakupu.

Jeśli żaden z zaznaczonych kontrahentów nie ma przypisanej kategorii, wybrana kategoria zostanie ustawiona dla wszystkich zaznaczonych kontrahentów. W przypadku, gdy któryś z kontrahentów miał już przypisaną kategorię, zostanie ona zastąpiona nową.

Na liście Kontrahenci przypisane kategorie są widoczne w kolumnach: Kategoria sprzedaży i Kategoria zakupu.

Uwaga
Jeśli dla danego kontrahenta został już dodany dokument, kategoria na formularzu tego dokumentu nie zostanie zmieniona.

Jakie informacje o podatkach i opłatach można odbierać z Biura Rachunkowego?

W aplikacji Comarch Betterfly moduł eFaktury po uruchomieniu wymiany danych z Biurem Rachunkowym na pulpicie startowym wyświetla się sekcja "Podatki i opłaty". Biuro Rachunkowe, po wyliczeniu odpowiednich zobowiązań Klienta, przesyła te informacje w ramach wymiany danych.

 
Wskazówka
Aplikacja pobiera dane wysłane przez Biuro Rachunkowe o każdej pełnej godzinie. Dodatkowo można także w razie potrzeby skorzystać z opcji odświeżenia danych, która pozwala na wczytanie do aplikacji nowych płatności i/lub nowych kart kontrahentów w wybranym przez Użytkownika momencie.
Informacje wyświetlane na pulpicie pogrupowane są w czterech kategoriach:
  • Składki ZUS
  • Podatek PIT
  • Podatek VAT
  • Usługi księgowe
Każda pozycja jest prezentowana na pulpicie w konkretnym miesiącu wynikającym z terminu płatności. Pod nazwą płatności znajduje się także krótki komunikat dotyczący ilości dni lub statusu "Zapłacono". Status ten można zmieniać w szczegółach każdej z płatności. Niezapłacone podatki i opłaty będą się wyświetlać także w kolejnych miesiącach z odpowiednim alertem. W przypadku, gdy wybrana pozycja nie została przesłana przez Biuro Rachunkowe, na pulpicie wyświetlany jest komunikat "Oczekuje na dane". Pod przyciskiem "Zobacz więcej" znajduje się pełna lista wszystkich płatności z sekcji "Podatki i opłaty", jakie odebrano z Biura Rachunkowego.  

Informacja o składkach ZUS

W szczegółach płatności można odczytać kolejno:
  • Odbiorca płatności: Zakład Ubezpieczeń Społecznych
  • Indywidualny rachunek składkowy: numer rachunku w ZUS
  • NIP Płatnika: NIP firmy
  • Typ wpłaty: Składka za miesiąc X
  • Opis dokumentu: Deklaracja DRA numer: Y
  • Kwota: wartość wynikająca z deklaracji ZUS DRA
  • Termin: termin płatności z deklaracji ZUS DRA
Informacja o podatku PIT Płatność do zaliczek/deklaracji PIT (PIT-36, PIT-36L) prezentuje następujące informacje:
  • Typ formularza: PIT
  • Indywidualny rachunek podatkowy: numer indywidualnego rachunku podatnika
  • Odbiorca płatności: Urząd Skarbowy z deklaracji podatkowej
  • Kwota: kwota wynikająca z deklaracji podatkowej
  • Okres rozliczenia: odpowiednio M-miesiąc, K- kwartał, R- rok wraz z określeniem konkretnego okresu w dalszych polach
  • Typ i numer identyfikatora: NIP firmy
  • Opis: dane dotyczące rodzaju deklaracji
  • Termin: termin płatności z deklaracji podatkowej
Informacja o podatku VAT Płatność do deklaracji VAT (VAT-7, JPK_V7M, JPK_V7K) prezentuje następujące informacje:
  • Typ formularza: VAT-7
  • Indywidualny rachunek podatkowy: numer indywidualnego rachunku podatnika
  • Odbiorca płatności: Urząd Skarbowy z deklaracji podatkowej
  • Kwota: kwota wynikająca z deklaracji podatkowej
  • Okres rozliczenia: odpowiednio M-miesiąc, K- kwartał, R- rok wraz z określeniem konkretnego okresu w dalszych polach
  • Typ i numer identyfikatora: NIP firmy
  • Opis: dane dotyczące rodzaju deklaracji
  • Termin: termin płatności z deklaracji podatkowej
Informacja o usługach księgowych Płatność za usługi Biura Rachunkowego zawiera dane z wystawionej faktury:
  • Dane odbiorcy: nazwa Biura Rachunkowego
  • Numer rachunku
  • Opis
  • Kwota
  • Termin
  • Załącznik - jeśli Biuro Rachunkowe dołączyło plik z wydrukiem faktury za swoje usługi
 

Jak opisać dokument kategorią udostępnioną przez Biuro Rachunkowe?

Biuro Rachunkowe, z którym została nawiązana współpraca ma możliwość udostępnienia listy kategorii Klientom Comarch Betterfly moduł eFaktury.

Za pomocą Internetowej Wymiany Dokumentów Biuro Rachunkowe może udostępnić listy kategorii wraz z ich opisem w podziale na:

Kategorie sprzedaży – dla dokumentów sprzedażowych Kategorie zakupu – dla dokumentów zakupowych

Gdy Biuro Rachunkowe nie przesłało jeszcze żadnej kategorii w sekcji Informacje dla Biura Rachunkowego znajdującej się na karcie kontrahenta oraz formularzach dokumentów będzie widoczna poniższa informacja:

„Twój Księgowy nie przesłał jeszcze kategorii. Skontaktuj się z Księgowym, jeżeli potrzebujesz więcej informacji.”

Kategorie na karcie kontrahenta

Kategorie na karcie kontrahenta są widoczne w sekcji Informacje dla Biura Rachunkowego.

Kategoria sprzedaży oraz kategoria zakupu może zostać przypisana do kontrahentów bezpośrednio przez Biuro Rachunkowe.

Użytkownik ma możliwość zmiany przypisanej kategorii na inną dostępną na liście.

W przypadku nowych kontrahentów Użytkownik ma możliwość przypisania kategorii spośród opcji dostępnych na liście.

Jeżeli na dokumencie zostanie wybrany kontrahent, dla którego są przypisane kategorie to na dokumenty sprzedażowe przeniesie się kategoria sprzedaży a na dokumenty zakupowe kategoria zakupu.

Kategorie na formularzach dokumentów

Kategorie na formularzach dokumentów są widoczne w sekcji Informacje dla Biura Rachunkowego.

Sekcja jest widoczna na formularzach poniższych dokumentów:

  • Faktura sprzedaży
  • Korekta faktury sprzedaży
  • Faktura zakupu

Oprócz pola Kategoria sprzedaży dla dokumentów sprzedażowych oraz Kategoria zakupu dla dokumentów zakupowych w sekcji Informacje dla Biura Rachunkowego znajduje się również pole przeznaczone na opis, w którym Użytkownik może umieścić dodatkowe informacje dla Biura Rachunkowego.

Uwaga
W przypadku dokumentów kosztowych pole opisowe może być polem wymaganym w zależności od ustawień po stronie Biura Rachunkowego.

W przypadku gdy Biuro Rachunkowe prześle na przykład jedynie listę dotyczącą kategorii zakupu a nie udostępni jeszcze listy związanej z kategorią sprzedaży w Comarch Betterfly moduł eFaktury w polu Kategoria sprzedaży będzie widoczna jedynie pozycja Brak kategorii.

W przypadku gdy Biuro Rachunkowe ustawi kategorię jako nieaktywną po swojej stronie to po zaimportowaniu danych przesłanych przez Biuro Rachunkowe dana kategoria w Comarch Betterfly moduł eFaktury zostanie oznaczona jako nieaktywna a Użytkownik przed zapisaniem karty kontrahenta lub formularza dokumentu będzie musiał wybrać z listy inną dostępną kategorię.

Uwaga
Kategorię i opis można zmienić na dokumencie, jeżeli nie został jeszcze przesłany do Biura Rachunkowego.